Dům na kopci - Shirley Jackson

By Hanka the bookworm - 22:41:00

Originální název: The haunting of Hill House
Překlad: Anna Urbanová
Ilustrace: Martina Nožičková
Nakladatelství: Argo
Rok vydání: 2015
Počet stran: 248

Do domu na kopci (Hill Houseu) přijíždí na pozvání doktora Montaguea, zkoumajícího paranormální jevy, trojice lidí, kteří na první pohled nemají nic společného. Sebevědomá Theodora, křehká Eleanor hledající samu sebe a dědic domu Luke. Jejich úkolem je zaznamenávat vše, co se jim v Hill Houseu přihodí a přijít tak na kloub záhadám, vážícím se k tomuto domu.

Dům na kopci byl další knihou, kterou jsem objevila v balíčku od Knihobita a opět jsem byla velmi nadšená, protože po knize jsem pošilhávala už v knihkupectví. Kromě příběhu mě ke koupi dost lákal i fakt, že Shirley Jackson byla legendární autorkou, kterou se údajně nechali inspirovat mimo jiné třeba Stephen King či Neil Gaiman.

Příběh se začal odvíjet velmi slibně. Do domu postupně přijíždí nesourodá skupinka a vy jste velmi napjatí a stejně jako oni netušíte, co čekat. Hill House je opředený pověstmi a legendami a nikdo s ním nechce mít nic společného. Přirozeně vás (stejně jako hlavní hrdiny) zajímá proč…

Poté, co se však začínají rozklíčovávat jednotlivé události a vy lépe poznáte hlavní hrdiny, zjistíte, že příběh vás nebaví a postavy jsou vám nesympatické. Já jsem si neoblíbila nikoho z nich, nejméně pak hlavní hrdinku Eleanor, kolem které se točí převážná část příběhu. Je to totiž právě ona, která je středobodem událostí a dům má na ní největší vliv. Co mi nejvíc vadilo, bylo to, že se hrdinové (ačkoliv to jsou dospělí lidé kolem třiceti a výš) chovají jako malé děti na pionýrském táboře. Nic neberou vážně, pomlouvají se navzájem a jezdí po zábradlí. Z toho důvodu vám pak ani nepřipadají „strašidelné“ scény hrůzostrašné, protože přestože jsou tam dobré náznaky, když se hrdinové uprostřed napjaté scény začnou hihňat, vše jaksi ztratí své kouzlo a autorka si sama pod sebou zlomí větev.

Celkově tedy musím říct, že mě kniha celkem zklamala. Měla jsem od ní velká očekávání, která se bohužel nenaplnila. I tak ale, za potenciál příběhu a za čtivost, uděluji 3/5.

  • Share:

You Might Also Like

4 komentářů

  1. Jej, a já si na Dům na kopci brousila zuby... Teď tedy nevím, jestli nemám na programu zajímavější tituly. Navíc se těžko vypořádávám se situací, kdy ani jedna z postav není nějakým způsobem sympatická či zajímavá...
    Děkuji za přínosnou recenzi, v mnohém se shodneme, takže na Tebe dám a s koupí ještě počkám :)
    Přeju krásný den, Hani!
    K

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Kristý, knihu úplně nezatracuji, nicméně určitě se najdou zajímavější tituly. Já byla zkrátka dost zklamaná, protože jsem měla velká očekávání...pokud budeš mít možnost knihu přečíst, zajímal by mě tvůj názor, ale ke koupi bych jí nedoporučila ;)
      Měj se hezky

      Vymazat
  2. Tak konečně jsem se dostala k tvé recenzi (nechtěla jsem si kazit pohled na knihu). Mě se docela líbila. Dokonce mi vrátila chuť zase číst :D Ale musím souhlasit, žádná z postav mi také nepřirostla k srdci. Částečně mi lezly na nervy, ale dokázala jsem to vytěsnit a docela dobrý :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ježiš, to snad ani nemám radost, že ses na tu recenzi nakonec podívala :D za tyhle své začátky se vážně stydím :D
      Ráda bych od Shirley zkusila i něco dalšího, je opravdovou klasikou mezi autory hororů, mám ale pocit, že u nás od ní nic jiného nevyšlo...
      Měj se krásně, Ivet a jsem ráda, že tebe kniha zaujala více :)

      Vymazat