RECENZE | Konec hlídky - Stephen King

By Hanka the bookworm - 13:17:00

Konec hlídky je závěrečným dílem detektivní trilogie s vyšetřovatelem Billem Hodgesem v hlavní roli. Maniakální šílenec známý jako Mercedesový vrah sice leží v nemocnici, přesto se do pohybu daly události ukazující jeho směrem. Přibývá obětí, které měli co do činění s tragédií, jež se před sedmi lety odehrála u městského centra. Detektiv ve výslužbě a jeho pomocnice Holly Gibneyová budou muset zmobilizovat všechny své síly, aby konečně definitivně vyřešili případ, který ohrožuje na životech i je samotné.

Konec hlídky byla pro mne bezesporu nejočekávanější kniha roku 2016. Z předchozího dílu – Právo nálezce – jsem totiž byla neskutečně nadšená (o tom si ostatně můžete přečíst tady, jen upozorňuji, že ta recenze je téměř rok stará, tak to prosím berte s rezervou). Tento nejnovější počin z pera mého oblíbence mi naštěstí nadělil Ježíšek, takže jsem se mohla do příběhu ponořit poměrně brzy po jeho vydání.

Příběh tentokráte na scénu znovu přivádí dvojici vyšetřovatelů Kermita Williama Hodgese a Holly Gibneyovou, kteří byli v díle předchozím tak trochu upozaděni. Kromě hlavních postav se také znovu roztáčí kolotoč okolo Mercedesového vraha, který nám sice leží v dost dezolátním stavu v nemocnici, ale to mu vůbec nebrání v tom, páchat to nejhorší myslitelné zlo. V předchozích dvou dílech se King držel, co se nadpřirozených jevů týče, docela zkrátka, tady ale oživuje tento svůj oblíbený motiv ve velkém. Kromě nadpřirozena se ale kniha věnuje i jednomu zásadnímu problému, který je bohužel až příliš skutečný. Sebevraždám. A to zejména sebevraždám mladistvých…Myslím, že King toto téma uchopil docela citlivě, přesto však dostatečně intenzivně na to, aby se čtenář nad problémem skutečně zamyslel a uvědomil si, jak ho nejen manipulace, ale zejména moderní technologie mohou umocnit.

„Pomyslí si (a nikoli poprvé), že špetka telekineze není nic ve srovnání s mocí internetu. Je si jistý, že tisíce sebevražd se vylíhly v husté polévce webovek sociálních médií, kde volně pobíhají trollové a šikanování nemá hranic. To je skutečné vítězství mysli nad hmotou.“

Postavy, jak už jsem zmiňovala několikrát, jsou Kingovou velkou předností. Umí i na velmi malém prostoru jednotlivé charaktery perfektně vykreslit a co teprve když na to má hned tři knihy. Myslím, že jak Hodges, tak Holly jsou perfektně propracovaní a je velmi lehké si je oblíbit. Hrozně oceňuji, že přestože v určitých směrech autor svým způsobem tlačí na pilu (třeba Holly je jako střelená až dost), tak máte pořád pocit, že jsou to reální lidé. Jen mě na staroušovi trochu mrzí, že nám s tím stářím taky nějak vyměknul…

O stylu psaní se podle mého nemá už cenu moc rozepisovat. Superlativy jste si mohli přečíst už ve spoustě mých recenzí. I Konec hlídky je napsán velmi precizně, nicméně abych jen nevychvalovala, oproti Právu nálezce mi tady jaksi chybělo napětí, větší spád a hlavně chuť otáčet stránku za stránkou. Na vině je jediná věc a tou je – předvídatelnost. Ano, předvídatelnost. Na tu u Kinga naprosto nejsem zvyklá; málokdy dovedu odhadnout, kam příběh směřuje, a i když se mi to náhodou podaří, dovede mi Stephen na konci vždy uštědřit políček. Tady se to ale bohužel nekonalo. A i v této knize (stejně jako v Právu) oživil některé prvky svých předchozích knih a zdálo se mi to trochu víc okaté, než právě u předchozího dílu. Konkrétně mluvíme o motivech z Carrie či Misery.

„Každá lidská bytost se rodí s genem sebevraždy.“

Přestože má Konec hlídky své mouchy (zejména ta předvídatelnost mě dost zklamala), pořád se jedná o dobrou knihu a hlavně kvalitní zakončení trilogie. Oproti Právu nálezce však King tak nějak ztratil dech a závěr bych si dovedla představit rozhodně drsnější, emotivnější a hlavně méně prvoplánový. Hlavní předností této knihy tak zůstávají skvěle vykreslení hrdinové, které jsme si měli možnost zamilovat v průběhu celé trilogie a aktuální téma sebevražd ve spojitosti s technologiemi. Hodnotím 4/5 a trilogii jako celek (pěkně popořadě) určitě mohu doporučit, ale raději těm z Vás, kteří už mají od Kinga něco načteného.

A nyní je řada na Vás. Láká Vás trilogie? Četli jste ji? Jaká je Vaše nejoblíbenější autorova kniha? A co si myslíte o vlivu sociálních sítí na sebevraždy? Určitě mi dejte vědět. ♥

Originální název: The End of watch
Překlad: Linda Bartošková