RC | Posvátné lži Minnow Blyové - Stephanie Oakes

By Hanka the bookworm - 21:07:00

Sedmnáctiletá Minnow Blyová si odpykává trest ve věznici pro mladistvé. Zarytě odmítá hovořit… O sektě, ve které už od mala vyrůstala, o své rodině, o minulosti a hlavně o tom, proč přišla o ruce. Detektiv z FBI a psycholog Wilson nicméně vědí, že právě odpovědi na tyto otázky je nezbytné znát, chtějí-li případ zrůdné sekty uzavřít a potrestat viníky. Zatímco oni tedy pátrají po pravdě, Minnow se musí naučit znovu žít. Protože i za mřížemi se cítí svobodnější než kdy předtím. Posvátné lži Minnow Blyové jsou směsicí thrilleru, psychologického románu, detektivky a young adult.


Když jsem přemýšlela, jakou knihu bych si od Hostu vybrala k recenzi, na první pohled mě upoutal titul Posvátné lži Minnow Blyové. Minimalistická líbivá obálka a dobře znějící anotace pro mě byly velmi silné argumenty, a tak jsem neváhala a Heleně si napsala právě o ni.

Příběh mladičké hrdinky upoutá mnoha aspekty. Tak za prvé ty chybějící ruce; myslím, že se najde málokdo, koho by nezajímalo, jak o ně Minnow vlastně přišla. Dále otázka slepé víry a sekt obecně mě osobně zejména poslední dobou velice znepokojuje. Nechápu, že je tolik lidí na světě ochotno následovat evidentně narušené osoby a zcela se jim odevzdat. Zahodit vlastní myšlenky, vlastní osobnost a stát se ovcí ve stádě bláznivého pastýře. Psychologická stránka tedy jistě tvoří další důležitou součást knihy. V neposlední řadě bych pak ocenila také přerod osobnosti a autorčin apel na mladistvé mít vlastní názory a neřídit se tím, „co je dané“. Po námětové stránce je podle mého kniha velmi na úrovni a v tomto směru zcela vybočuje z klasického young adult proudu. Jenže…

První zádrhel nastává u postav. Neumím to vyjádřit lépe než že „nedýchají“. Nejsou opravdové, uvěřitelné. Psychika Minnow je nedostatečně propracovaná a tahle potenciálně zajímavá postava by si rozhodně zasloužila víc. Chápu, že autorka nechtěla zbytečně odbíhat od stěžejního tématu – tedy nejít vždy s davem – nicméně mě by zajímalo, jak Minnow bez rukou zvládala každodenní úkony. Oakesová sice párkrát naznačila, že její život nebyl jednoduchý (samozřejmě), ale krom jedné scény (té, kdy hrdince nasazují pouta) to vůbec nevyznělo intenzivně. Oceňuji nicméně její odhodlání, téměř mizivou sebelítost a snahu bojovat sama za sebe a svoje myšlenky, ať se děje cokoliv. Ostatní postavy mě nezaujaly víceméně vůbec, kladně bych zhodnotila asi jen Minnowinu spoluvězenkyni, která byla nestereotypní, řádně drzá, a tak vůbec se mi svým způsobem líbil její přístup k životu.

Abychom si to tedy zopakovali – parádní námět, který rozhodně vybočuje ze standardu žánru a dejme tomu průměrné postavy; proč je tedy mé hodnocení tak nízké? Odpověď hledejte v tomto odstavci – je to kvůli stylu psaní. Rozhodně nemůžu upřít autorce čtivost, to v žádném případě. Bohužel jsem ale po celou dobu čtení měla pocit, že jenom klouže po povrchu, že by mohla na všech frontách přidat – dílo by pak vyznělo mnohonásobně intenzivněji. Potenciál námětu je tak velký, že by ta kniha mohla doslova vykřičet do světa to, co chtěla Oakes sdělit. Alespoň v mém případě však atmosféra, emoce a hlavně hlavní myšlenka jen tak propluly kolem mne a nic nezanechaly…


Přesto ale knihu určitě nechci zatracovat. Znovu připomínám, že pro cílovou skupinu je to rozhodně velký klenot, který by si měli přečíst. Doufám, že jim pomůže otevřít oči. Dospělákům (byť některé recenze knihu doporučují i těm) bych spíše navrhla mrknout se na film, který jsem měla možnost nedávno zhlédnout, a velmi mocně na mě zapůsobil. Jedná se o snímek Kolonie, s Emmou Watson v hlavní roli, a tématem se Posvátným lžím velmi podobá. Moje hodnocení dnes 2/5.


Jak Vám se kniha líbila? Zaujala Vás? A co téma jako takové? Budu moc ráda, když se k omezování osobní svobody, sektám či slepé víře v někoho jakkoli vyjádříte, případně mi doporučíte nějakou knihu nebo film s touto tématikou. Mám Vás všechny moc ráda a díky za podporu i při mé nízké aktivitě 💕

Originální název: The Sacred lies of Minnow Bly
Překlad: Alžběta Kalinová
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2017
Počet stran: 400

  • Share:

You Might Also Like

16 komentářů

  1. Skvělá recenze (knihu sice vynechám, ale napsané to máš báááječně) a parádní fotky Hani ♥

    OdpovědětVymazat
  2. Fíha, takže tak :/ Nuž, mňa kniha zaujala ihneď obálkou a anotácia ma iba utvrdila v tom, že tak túto knihu si určite musím prečítať. Ale teraz, nuž, som na pochybách pretože ak chýbala emócia, vykreslenie charakteru postáv, tak to by i mňa iritovalo. Pretože ako píšeš, tu si to jednoducho tá téma žiada, a možno je to prekladom, ktovie. Avšak, asi si počkám na nejakú mega akciu, kde by náhodou bola i táto kniha za rozumnú cenu, lebo takto som úplne stratila chuť po nej siahnuť. Ja si jednoducho na tej reálnosti a vykreslení postáv potrpím, inak to nemá cenu a potom mi nálada pri čítaní klesá a k tomu nemám z toho dobrý pocit :/ Nevadí, som naozaj rada, že som si mohla tvoju recenziu prečítať ^.^ A Kolóniu som taktiež videla, výborný film aj herecké výkony! Celý čas som bola ako na ihlách, lebo som nevedela, čo sa môže stať a ako to vôbec skončí. Čo sa týka ešte tých siekt, tak som videla aj Odkaz vo fľaši, čo bola knižná predloha od Olsena. Fú, to bolo tiež hrozné, ale i tak, Kolónia bola na základe skutočnosti a to ma fakt desí...tiež nechápem, prečo sa ľudia nechajú takto zmagoriť, ale keď to vezmeš, sú to väčšinou zranené osoby na duši a vtedy sú veľmi ľahko ovplyvniteľní...naozaj, ťažká téma a mrzí ma, že to autorka tohto románu a zároveň i YA nevzala lepšie. Na záver však ešte musím i ja pochváliť fotky, nádhera♥♥♥ Maj sa krásne ;))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, mě právě taky kniha děsně zajímala a ten překlad - je to možné, už na Goodreads mi někdo psal, že jsem tu knihu buď správně nevstřebala nebo pokazili překlad, protože v originále je to prý pecka. Tak nevím. Třeba je to taky tím, že jsem prostě od toho měla velká (dospělácká) očekávání a kdyby mi bylo 15, sednu si z toho na zadek. Co já vím :)
      Dost by mě zajímal tvůj názor, tak doufám, že někdy na nějakou mega akci narazíš :)
      Vzkaz v láhvi od Olsena mám připravený ke čtení a popravdě jsem ani nevěděla, že se tam tohle téma vyskytuje, takže za to moc díky, chystám se v sérii pokračovat velmi brzy, takže tenhle fakt mě ještě popostrkuje. A z Kolonie jsem měla naprosto stejné pocity. Dobrý je i film Argo, který se sice věnuje jinému tématu, ale je taky podle skutečnosti a taky neskutečně napínavý, nevím, jestli jsi viděla :)
      Je jasné, že většina lidí musí být nějak křehká nebo za sebou mít velké trauma nebo něco obdobného, jinak pevně věřím, že by se nedali tak lehko zlomit. O to více je mi líto lidí, kteří se do podobných podmínek narodí nebo jsou odvlečeni rodiči (viz jak Kolonie, tak samotná Minnow) - to teprve musí být hrozné, a pakliže se pak ti lidi dostanou zpět do "normálního" světa, musí to pro ně být ještě o to těžší...
      Mony, tímto moc děkuju za nádherný a podnětný komentář a samozřejmě u za pochvalu, moc mě to těší a měj se překrásně :)

      Vymazat
  3. Skvělá recenze :) Na knihu se chystám, zaujala mě anotací a tím, že je trochu netradiční :) Doufám, že mě nezklame :) Ale jinak ten nevyužitý potenciál, kdy autor jen klouže po povrchu - znám :) Je to škoda :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuju :) Já taky doufám, že tě nezklame, zdá se, že jsem spíše vájimka, tak budu moc ráda, když si pak budu moci přečíst tvou recenzi :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  4. Ell: Knížka mě docela zaujala, nejdřív otázkou, ale ta témata v knize se vážně zdají být parádní. Hlavně řešení té sekt by mě asi dost bavilo. Ale jak jsi říkala, že to nebylo tak dobře rozpracovaný... no nevím :) Asi dám šanci spíš Kolonii ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kolonii určitě, ale věřím, že by tě třeba bavila i Minnow. Jak jsem psala v ostatních komentářích - moc by mě zajímal názor ostatních :)
      Měj se krásně :)

      Vymazat
  5. Knížka si mě dostala hned svým přebalem, okamžitě jsem musela rozkliknout její odkaz a podívat se oč se jedná, od té doby jí mám na wishlistu. Tato recenze je asi třetí, kterou jsem si na ní přečetla a k mému "zklamání" musím říct, že se názory recenzentů více méně shodují. Měla jsem na knihu dost velká očekávání a myslela jsem si, jaká to bude pecka (film Kolonie miluji). I tak si jí nechám mezi "jednou se k nim snad dostanu" knihám a budu doufat, že se mi zalíbí. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak jsem to měla i já, i když si stále myslím, že je ta obálka přeci jen trochu zavádějící, ne? :) Jsem moc zvědavá, jestli se sama ke knize někdy dostaneš a pokud ano, doufám, že u tebe to bude naopak a kniha se ti zalíbí :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  6. Ne vždy má člověk šťastnou ruku při výběru recenzního výtisku. Děkuji za recenzi, aspoň vím, na kterou knihu si dát spíš pozor :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to bohužel tak a musím říct, že letos tak obecněě nemám na knihy až takové štěstí. Přečetla jsem něco přes 30 knih a zatím mě vážně nadchla tak možná pětice. Doufám, že to v druhé polovině roku bude lepší :)
      Měj se krásně, Majdi

      Vymazat
  7. Taky se mi líbí fotky použité v recenzi a způsob, jakým jsi schopna psát o knížce, která se ti ne tolik zamlouvala. :)

    Já se snažím vybírat si knížky, o nichž věřím, že mě zaujmou, a většinou mám šťastnou ruku. Jen s Příběhem lidské vlhkosti jsem trošku šlápla vedle, ale to bylo krátké, takže jsem se s tím nemusela trápit moc dlouho. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc díky, Vlasti. Paradoxně se mi obvykle lépe píše o knihách, které mě až tak nenadchly, protože můžu probrat ty jednotlivé zápory. Když jsem z knihy nadšená, těžko se mi hledají jiná slova než perfektní a báječný a mám pocit, že pak někdy recenze působí monotónně :D
      Jak už jsem psala Majdě, letos až tak šťastnou ruku na výběr knih nemám a to se taky snažím celkem vybírat, i když je fakt, že jsem poslední dobou dost podlehla trendu novinek a málokdy jsem nadšená. Asi budu muset přestat být ovečka a zase se vrátit k tomu, co jsem čítávala kdysi. Nicméně opravdu (pro mě) shledávám docela náročným vší té reklamě a hypeu odolat, hlavně proto, že o těch knihách chci s lidmi diskutovat a holt Irvinga tolik lidí (bohužel) nečte :(
      Ten Příběh lidské vlhosti mě dostal, já jak to viděla na tom Goodreads, tak jsem se musela začít úplně smát :D
      Měj se krásně :)

      Vymazat
  8. To je nejhorší, když se parádní námět takhle promarní :/ Nicméně je zajímavé, že jí jsou plné internety, i když je takto průměrná... Téma sekt a fanatismu asi prostě táhne, čemuž rozumím.
    A každopádně, hezká recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já tomu taky rozumím a fakt si myslím, že pro teenagery je tahle kniha kvalitní volbou, když to srovnáme s proudem klasické YA. Pro dospěláky je to ale bohužel moc ploché, no...Ale tak známe to, že? I z průměrných, ba podprůměrných, knih se můžou stát velké trháky, viz Paula Hawkins...
      Díky za pochvalu a měj se krásně :)

      Vymazat