RC | Znesvětitel - Paul Finch

By Hanka the bookworm - 23:43:00

Tradiční svátky lidé slaví různým způsobem… Třeba zazdí zaživa do komína člověka převlečeného za Santu Clause nebo přišpendlí šípem k sedadlu auta dva milence. Marku Heckenburgovi brzy dochází, že má co do činění se sériovým vrahem, který se neštítí ničeho. On a jeho tým budou muset vynaložit veškeré úsilí na dopadení zvráceného maniaka, předtím, než kalendář nemilosrdně oznámí další významné datum.


Bude tomu zhruba půl roku, co se na blogu objevila recenze na Stalkery (můžete si ji připomenout tady), díky nimž jsem se zamilovala do dynamického stylu Paula Finche. Asi Vás proto nepřekvapí, že když Domino letos oznámilo vydání druhého dílu, neváhala jsem ani vteřinu a po knize sáhla. S takhle lákavou anotací jsem se totiž už dlouho nesetkala.

Finch si tentokráte zvolil za ústřední motiv hanobení tradičních svátků, které se prolíná celou knihou. Kromě řady velmi drastických scén, na které bych slabší povahy předem ráda upozornila, se tedy dozvídáme i něco ze zákulisí oslav těchto dní a kromě toho nám autor nabízí detailní náhled do zákulisí právě probíhajícího vyšetřování. Možná někteří z Vás nevědí, že Paul je bývalým policistou a na jeho rukopise je to velmi znát. Detailně zná prostředí, o kterém píše a nenásilně nás provede celou mašinerií stojící za rozluštěním případu od práce vyšetřovatelů, přes byrokracii nekompromisně patřící k celému procesu, až po práci tiskové mluvčí, která sama kolikrát neví, co říká.

Oproti Stalkerům bych vyzvedla zejména práci, která byla odvedená na postavách. Zdá se mi, že daleko více ožívají a jejich osudy mi rozhodně nebyly lhostejné. V tomto díle jsme měli možnost detailněji prozkoumat jejich psychologii a zároveň také vztahy, které mezi sebou mají. Autor dobře ovládá umění popisu a tak je každý jednotlivý charakter dobře rozpoznatelný a zároveň stále živý. V dalších dílech jsem zvědavá zejména na vztah Hecka a Gemmy, který se ubírá velmi zajímavým směrem. Doufám, že si s tím Finch vyhraje, aniž by sklouzl k nesmyslným klišé.

Skutečnost, že je autor bývalý polda nevede jen k tomu, že má perfektně zmapované prostředí, o kterém píše, ale také k tomu, že umí jedinečně a velmi věrně popsat akční scény a honičky. To je něco, co jsem vyzdvihovala již v minulé recenzi, ale neodpustím si to nezmínit i tady. Já obecně preferuji spíše psychologické thrillery, nicméně právě série s Markem Heckenburgem mě utvrzuje v tom, že je-li detektivka kvalitně a akčně napsaná, dokáži si i v ní vychutnat každé slovo. Tempo příběhu je opravdu dechberoucí a po dočtení jsem znovu měla pocit, jako bych spíše dokoukala film, než dočetla knihu. Tady opravdu nečekejte hluchá místa nebo nudné pasáže!


Znesvětitel je celkově velmi kvalitním pokračováním zajímavé a akční série, která by neměla uniknout žádnému milovníkovi svižných příběhů. Nebojíte-li se drastičtějších scén a zajímá-li Vás (kromě netradičních oslav tradičních svátků) také otázka slepé víry, pak je to ta pravá kniha pro Vás. Myslím, že je třeba ještě zmínit, že knihy nemusíte číst popořadě a Znesvětitele si určitě vychutná i někdo, kdo nečetl Stalkery. Byť jsem i v tomto díle nalezla pár klišoidnějších prvků (zejména úplný závěr), kterých (stále doufám) se autor do budoucna vyvaruje, určitě knihu velmi doporučuji.

Za poskytnutí knihy k recenzi mockrát děkuju těm nejlepším Domiňákům a dobrá zpráva na závěr: koncem listopadu by měl vyjít třetí díl, ve kterém se autor vrátí ke Klubu sympaťáků a Heck tak pravděpodobně stane tváří tvář svým nepřátelům z jedničky!

Budu moc ráda, když mi dáte vědět, jak se kniha líbila Vám. Zaujal Vás více první anebo druhý díl? A těšíte se na pokračování? 😊

Detektiv Mark Heckenburg (2)
Originální název: The Sacrifice
Překlad: Zuzana Pernicová
Nakladatelství: Domino
Rok vydání: 2017
Počet stran: 448

  • Share:

You Might Also Like

11 komentářů

  1. Super recenze, zajímavé fotky :) Série mě zaujala, jdu si ji zapsat do už tak dlouhého to-read listu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, moc doufám, že tě zaujme, až se k ní jednou propracuješ :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  2. Myslím, že si tu starou recenzi vybavuji a že jsem asi i tehdy říkala, že je to zajímavé. Ale jestli si to v blízké době přečtu, to prostě říct nedokážu. Nicméně pěkná recenze. A jsem ráda, že žiješ. :) ♥ :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Vlasti, ty jsi zlatíčko :) Mimochodem - viděla jsem někde, že jste se s Týnkou tak nějak domlovaly, že byste se třeba někdy mohly sejít, tak věz, že do tohohle setkání bych se Vám ráda nabourala, kdyby Ti to nevadilo :) S týnkou už se známe a rády do naší "offline blogerské party" :D přijmeme dalšího člena :)

      Vymazat
    2. ♥ Haha, oficiálně zakládáme offline blogerskou partu, to je senzace :D :))

      Vymazat
  3. Znesvětitele znám, ale nečetla jsem, nicméně ta vyhlídla na netradiční oslavy tradičních svátků mě teď docela nalákala. Když už ne já, určitě ji doporučím známým, kteří tuhle literaturu hojně vyhledávají na rozdíl ode mě :)

    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Lory, snad se jim bude líbit :)
      A děkuju, že jsi nezanevřela na můj blog, přestože nejsem téměř vůbec aktivní,vážím si toho <3

      Vymazat
  4. Skvělá recenze, Haničko. Je zajímavé, že jsem Finchovi trochu toho klišé schopná odpustit, takhle akční thrillery se moc nevidí a já si je prostě užívám :) Jsem zvědavá na třetí díl, vzhledem k tomu, že mě Znesvětitel bavil víc než Stalkeři, snad bude i další kniha o další stupínek výš.
    Užívej Čínu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já :D a na další díl se taky neskutečně těším, myslím, že to bude taky pěkná honička :)
      Díky a měj se krásně ♥

      Vymazat
  5. Tak já Stalkery nečetla, tudíž srovnání nemám, ale Znesvětitel mě hodně bavil. A Hani, ta první fotka je naprosto úžasná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc zvědavá, jak se nám bude líbil třetí díl :) Mockrát děkuju za pochvalu, Šári, měj se krásně :)

      Vymazat